ליקויי בנייה
חלמתם על בית וקיבלתם אכזבה, זה יכול לקרות לכל אחד
ליקויי בנייה – הסבר
רכשתם דירה מקבלן, התרגשתם וחלמתם על דירה חדשה ונקייה. והנה, ביום כניסתכם המיוחל, גיליתם כי יש סדקים בקירות, הריצוף מלא בלכלוכי צבע ושריטות, דלתות החדרים חסרות ועוד שלל בעיות אשר הרסו את חלומכם. חשוב שתדעו כי זה יכול לקרות לכל אחד וכי אינכם לבד, יש פיתרון.
פגמים חמורים אלו אשר פורטו לעיל, נקראים ליקויי בנייה.
ליקויי בנייה הם שם כולל למגוון פגמים וליקויים הקיימים בדירות. בין אם מדובר בפגמים גלויים כגון אלו לעיל או שמא בפגמים נסתרים אשר לא ניתן לזהות בעין רגילה, כגון: שלד שנבנה באופן לא תקין או נזקי איטום שטרם התגלו וכן מעקה זכוכית במרפסת ואשר אינו עומד בתקן המחייב.
מי אחראי על ליקויי הבנייה
חוק המכר (דירות) תשל”ג-1973 (להלן- “חוק המכר”) מחייב את הקבלן לשאת באחריות על הליקויים השונים. חובה זו חלה ביחס למי שקנה באופן ישיר מהקבלן וגם למי שהוא בגדר קונה יד שנייה.
סעיף 4(א) בחוק המכר מונה, באופן עקרוני, שתי תקופות אחריות:
(א) תקופת בדק ו- (ב) תקופת אחריות.
בתקופת הבדק, אחראי הקבלן לתקן את כל ליקויי בנייה הקיימים בדירה. תקופה זו משתנה בין חלקי הדירה השונים ונעה בין שנה אחת ועד שבע שנים. כך למשל, האחריות בתקופת הבדק על ריצוף היא שנתיים ואילו על התנתקות חיפוי חוץ שבע שנים.
בתקופת האחריות, הרי שהקבלן אחראי לתקופה נוספת של שלוש שנים וזאת לאחר סיומה של תקופת הבדק. לדוגמא, האחריות המלאה על ריצוף נמשכת חמש שנים, מתוכם: שנתיים בתקופת בדק ואילו שלוש שנים נוספות בתקופת אחריות.
ההבדל בין התקופות הוא כי בתקופת הבדק, הקבלן חייב לתקן ואין צורך על הקונה להוכיח כי הנזק אירע בשל ליקוי הבנייה, חובת התיקון המוטלת על הקבלן היא מוחלטת. מנגד, בתקופת האחריות, הקונה נדרש להוכיח כי ליקוי הבנייה לא אירע באשמתו שלו. לשון חוק המכר מורה כי בכל מקום בו הקבלן אינו עומד בתקופות האחריות לעיל, הרי שהדבר מוגדר כ-אי התאמה (בין מה שהתחייב הקבלן לספק בעת רכישת הדירה לבין מה שסיפק בפועל).
ליקויי בנייה – על מה מפצים
באם הקבלן אינו עומד בהוראות חוק המכר, הרי שקמה לקונה זכות לקבלת פיצוי כספי אשר ישקף את עלות התיקונים של ליקויי הבנייה. בצד זכות זו הרי שקיימים ראשי נזק נוספים המקנים פיצויים כספיים נוספים, כגון: איחור במסירת הדירה, דיור חילופי לתקופת התיקונים, עוגמת נפש, עלות פיקוח הנדסי לביצוע התיקונים ועוד.
זכות לפיצויים – כיצד לפעול
ראשית, חשיבות מכרעת יש לתיעוד בעת מסירת הדירה ועריכת פרוטוקול מסירה. בשלב זה הנכם נדרשים לעבור יחד עם הקבלן, על כל חלקי הדירה ולציין כל ליקוי או אי התאמה הקיימים בדירה. תיעוד זה יכול לצמצם מחלוקות באופן משמעותי. כמו כן כדאי ומומלץ להיעזר בשירותי אנשי מקצוע אשר יעמידו לרשותכם חוות דעת הנדסית המנתחת את כל ליקויי הבנייה וכן אומדת את שוויים.
כמו כן ועל מנת לזכות במלוא הפיצויים המגיעים לכם, חובה לאפשר לקבלן את תיקון הליקויים בעצמו וזאת בתוך תקופה בת שנה מיום מסירת הדירה (מוגדר כ-שנת בדק). התעלמות מחובה זו תגרום לכך שהפיצוי אשר ייפסק לטובתכם יהיה נמוך משמעותית וזאת כפי שבתי המשפט פסקו לאורך השנים – מעין קנס על הגשת תביעה מוקדם מדי. יחד עם זאת, בכל מקום בו הקבלן אינו מראה נכונות רצינית לתקן, הרי שניתן במקרים המתאימים לפנות לבית המשפט עוד בטרם חלפה שנת הבדק (ראו למשל את שנפסק לאחרונה: ת”א (ב”ש) 12565-10-14 מתתיה ואח’ נ’ אחים אוזן חברה לבניה בע”מ ואח’ (ניתן ביום 9.11.2017)).
בחלוף שנת הבדק וככל שהקבלן אינו עומד על תיקון הליקויים במועד או כי התיקון מבוצע באופן רשלני וכן במקרים בהם הקבלן מתנער כלל ועיקר מחובת התיקון, הרי שיש לפנות לבית המשפט בהליך המתאים לקבלת הפיצוי לו אתם זכאים.
לא אחת הקבלנים טוענים כי התביעות הוגשו מוקדם מדי, כי לא אפשרו להם לתקן את הליקויים, כי הליקויים הנטענים אינם בגדר ליקויי בנייה ומעלים עוד שלל טענות אשר כל כולן במטרה לא לקיים את חובתם על פי חוק המכר והעיקר – השאת רווחיהם הכספיים.
סיכום:
ליקוי בנייה אינם גזירת גורל, ניתן לקבל פיצוי וחשוב לפעול בדרכים המותוות בחוק על מנת לזכות במלוא רכיבי הפיצוי. לפיכך, קיימת חשיבות מכרעת להיוועצות עם עורכי דין המתמחים בתחום ליקויי הבנייה ומכירים את המטריה באופן מקיף.
משרדנו, חברת עורכי דין מלי טייב ושות’ בעל ניסיון רב בתחום זה. הינכם מוזמנים ליצור עימנו קשר בכל שלב של ההליך, הלך מרכישת הדירה, מסירת הדירה, תקופות הבדק והאחריות. אנו נבחן יחדיו את ליקויי הבנייה השונים תוך מתן דגש לכל פרט ופרט, הכל במטרה להעמיד לכם את הפיצויים המלאים להם אתם זכאים.